Webinaril Peep Vainuga rääkisime koolitajatöö telgitagustest: kuidas koolitajaks hakata ning sellega ka edukalt hakkama saada. Peep andis webinari käigus väga hea ülevaate kogu protsessist, mis koolitamisega seotud on: kuidas ette valmistuda, kuidas koolitust hinnastada ning kuidas keeruliste olukordadega toime tulla.
Webinari salvestust on võimalik vaadata SIIT.
Sageli kerkib meil üles mõni visioon või unistus, aga arvame kohe automaatselt, et see pole niikuinii realistlik ning hakkame seda tihtilugu alla suruma. Kui sul aga tulevikus mingi visioon tekib, siis katsu seda kohe mitte välja naerda – lase sellel veidi olla ning tunneta see läbi. Anna enda unistustele võimalus!
Kui sa kaalud koolitajaks hakkamist, tasub endalt kõigepealt küsida: “Kas mul on üldse midagi õpetada?”. Tee mingi konkreetne teema endale väga hästi selgeks.
Et olla hea koolitaja, on vaja kõigepealt olla väga hea õppija. Koolitajatöö nõuab meeletult materjalide läbitöötamist ning selle eelduseks on suur õpihimu ja õpivalmidus.
Kuidas oma koolitajaidentiteedi loomisega alustada?
Oluline on meeles pidada, et see on osa kogu enda isiksuse identiteedi loomisest. Ülioluline on teha endale selgeks, millised on su väärtused – õpi ennast hästi tundma. Kõik sinu teod põhinevad just sinu väärtustel. Tee endale selgeks, millised eluväärtused ja -põhimõtted on sinule kui inimesele ja koolitajale kõige tähtsamad. Küsi endalt: “Milline koolitaja ma soovin olla? Kes on minu eeskujud? Millised on minu tugevused, konkurentsieelised ja eripärad?”
Koolitus on mingi ideaalprotsessi kirjeldamine ja selle selgitamine. Edasiantav teema tasub teha inimeste jaoks hästi lihtsaks ning arusaadavaks – mida lihtsam, seda parem.
Koolitust kokku pannes tasub mõelda järgmistele asjaoludele:
– Koolitusel peab olema kindel ajakava – selle järgi saab hakata oma sisu mingisse raami panema.
– Mõtle, mis on selle koolituse eesmärk.
– Olemas peavad olema teema ja pealkiri.
– Peab olema kindel fookus, millele koolitus keskendub.
– Koolitusel peab olema struktuur.
– Mõtle sellele, kuidas sa koolituse sisu edasi annad. Milline on õpetamise meetod?
– Koolituses võiksid olla ülesanded – kas isiklikud, grupitöö või vestlus paarides.
– Koolitajal peab olema visioon sellest koolitusest.
– Mõtle välja, kuidas tulla toime ebameeldivate “üllatustega”.
– Mõtle, kuidas inimesi kaasata.
Koolituse hinnastamine ja müük
Müük on ülioluline! Mida paremini sa müüa oskad ja viitsid, seda kallimalt saad ka oma koolitusi müüa. Kui müüa ei oska, peab hind olema madal, et keegi üldse sinu koolitustele kohale tuleks.
Tuleb arvestada, et koolitajatöö ei ole hõlptulu – see on väga raske töö, sageli missioonitöö.
Koolitajaks saamise eeldus on see, et sul peab olema päriselt tahtmine inimesi aidata ja nende elu paremaks muuta. Enne koolitajaks hakkamist tasub hoolikalt läbi mõelda, miks sa seda üldse teha tahad ning mida sa saavutada soovid.
Kui oled dilemma ees, kellele hakata koolitusi üldse pakkuma, tasub arvestada, et rohkem raha liigub ettevõtete sisekoolitustes.
Enne alustamist tasub mõelda: millist probleemi sa lahendad? Kus on sinu sihtrühm?
Kõige paremini müüb koolitust hea koolitus ise, mida inimesed on valmis üksteisele edasi soovitama.
Koolituse hinnataset määrates tasub arvesse võtta hinnataset, mida turul juba praegu makstakse ja kui hea on sinu tase võrreldes nendega, kes sarnast asja pakuvad.
Kui koolituse ajal peaks tekkima mõni konfliktne olukord, siis parim, mida teha saab, on hakata sellega tegelema ja mitte seda vältida. Too probleem nö põõsa tagant lauale.
Raamatusoovitus: “Transpersonaalne areng” – Roberto Assagioli
Autor: Argo Luigas